jld autoservice onderhoud

ONDERHOUDSBEURTEN

JLD-autoservice doet onderhoud en reparatie van alle merken auto’s. U kunt dan denken aan het vervangen van de distributieriem, banden, remmen, stuurdelen, uitlaten, accu’s maar uiteraard ook het uitlijnen, het verversen en bijvullen van vloeistoffen, de jaarlijkse onderhoudsbeurt en de APK. Kortom alles wat met autoonderhoud en reparatie te maken heeft kan JLD-autoservice voor u regelen! Onderstaand nog een paar punten toegelicht.

Kleine beurt

Bij een kleine beurt worden alle belangrijke onderdelen en functies van de auto zoals banden, verlichting, uitlaat, schokdempers en remmen nauwkeurig gecontroleerd. Banden worden op spanning gezet, vloeistoffen bijgevuld en olie en filter vervangen.

Grote beurt

De grote beurt gaat zoals de naam al zegt een stuk verder dan de kleine beurt. Bij een grote beurt wordt er op meer onderhoudspunten gecontroleerd en worden de brandstof, lucht interieur filters en eventuele bougies vervangen. Bij een grote beurt wordt ook aandacht gegeven aan de distributieriem wanneer deze eventueel vervangen dient te worden. De remmen worden gecontroleerd en als nodig schoongemaakt. Maar ook de kleine dingen zoals de scharnieren en sloten smeren worden meegenomen. Bij een grote beurt wordt geen detail over het hoofd gezien. Goed en regelmatig onderhoud aan uw auto is namelijk cruciaal. Hiermee voorkomt u onaangename en dure verrassingen op het verkeerde moment.

bougies jld service

Distributie

Elke autofabrikant hanteert een verschillende vervangingstermijn voor de distributieriem. Deze vervangingstermijn wordt uitgedrukt in een maximaal aantal gereden kilometers of aantal jaren dat veilig met de distributieriem gereden kan worden. Deze gegevens zijn terug te vinden in het instructie- of onderhoudsboekje van uw auto. Heeft u geen instructie- of onderhoudsboekje, neem dan contact op met JLD-autoservice. Wij kunnen aan de hand van uw kenteken aangeven wat de vervangingstermijn is. De kilometerstand en datum worden na vervanging van de distributie in het onderhoudsboekje vermeld en er wordt een sticker met deze gegevens in de motorruimte geplakt, zodat er snel terug gevonden kan worden wanneer de distributieset vervangen is. Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem. De riem kan breken of doorslippen. Als de riem breekt loopt de motor niet meer. In de meeste gevallen ontstaat er motorschade doordat één of meerdere zuigers tegen een geopende klep aanstoten en daardoor de klep krom wordt geduwd. Als dit het geval is wordt het kostbaar om het weer in orde te laten maken. Als de riem is doorgeslipt, merkt u dat doordat de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Beter voorkomen dan genezen is dan de conclusie in beide gevallen. Door de jaren heen is de kwaliteit van het materiaal sterk verbeterd. Een distributieriem breekt tegenwoordig zelden uit zichzelf, meestal doordat er plotseling veel kracht op komt te staan. Bijvoorbeeld als er een ander onderdeel vastloopt. Wel slijten de tanden na verloop iets af, waardoor doorslippen wel voor kan komen. Voornamelijk als de riem onvoldoende op spanning staat kan de riem doorslippen.